Optymalizacja ROI

Klienci uzbrojeni w licencje Microsoft chcą osiągnąć maksymalny ROI [Return of Investment], żeby nie płakać co miesiąc wydając tysiące, dziesiątki tysięcy czy wręcz setki tysięcy PLN [licencja M365 E5 to obecnie €53.7o x 1o.ooo userów – i mamy €537oo miesięcznie]. firmy więc szukają oszczędności na dwa podstawowe sposoby:

  • biorą minimalne licencje – np. tylko Office365 E1/E3 czy wersje Business dla mniejszych
  • starają się jak najlepiej zutylizować te licencje, które posiadają – np. rezygnując z produktów, na rzecz tego, co jest w ofercie Microsoft – zastąpić DropBox przez OneDrive czy webEx przez Teams

pierwsza opcja sprawdzi się w zasadzie tylko dla małych firm… i tutaj właśnie wchodzi 'M365 to platforma’. licencje podstawowe typu E1 czy Business Standard pozbawione są [drogich] elementów bezpieczeństwa – co dla wdrożenia Enterprise jest zazwyczaj niedopuszczalne. Najłatwiej byłoby oczywiście sięgnąć po licencje M365 E3 lub E5… i wtedy oczywiście pojawia się sposób drugi – próba optymalizacji wykorzystywanych produktów, wykorzystanie funkcji w ramach posiadanych licencji i pozbycie się tego, co się dupliqje.

niby oczywiste, ale podane wcześniej przykłady – DropBox czy WebEx – są bardzo proste i odnoszą się właśnie do 'produktu’. czyli aplikacji/rozwiązania realizującego określony cel. ale wiele rozwiązań jest bardzo złożonych – np. rozwiązania DLP, audyty i monitoring [SIEM i monitoring systemów], systemy EndPoint Protection itp. .

I teraz firma zwraca się z prośbą o porównanie – dajmy na to Symantec DLP z DLP dostępnym w ramach M365, aby sprawdzić czy funkcjonalności dostępne w ramach M365 są wystarczające i czy można zrezygnować z kosztów związanych z produktem, potencjalnie duplikującym możliwości, za które płaci. oczywiście pierwszy odruch – sprawdźmy Gartnera… i okazuje się, że Microsoft w ogóle nie występuje na liście dostawców DLP. [ i jeszcze np. tutaj lista wyróżnień za 2o19 ]. sprawdzamy stronę Microsoft DLP – bida. faktycznie możliwości niewielkie….

ALE

„M365 to platforma a nie produkt”

nie będę próbował udowadniać, że DLP dostarczane przez Microsoft jest lepsze niż firm, które dostarczają produkty DLP – nie jest. ale też należy spojrzeć się na problem holistycznie i zrozumieć środowisko klienta oraz całe rozwiązanie M365. część, która faktycznie widnieje pod nazwą DLP jest uboga, ale uzupełniają ją inne produkty, rozwiązania, aplikacje:

  • jest część funkcjonalności stricte nazywająca się DLP w M365
  • w zasadzie cała szersza część tzw. 'Compliance&Security’ adresuje niektóre elementy DLP. choćby np. polityki retencji danych czy mechanizm Sensitive Labels, a można wymieniać więcej
  • część funkcjonalności dostępne jest jako mechanizm wbudowany OS Windows – np. WIP (Windows Information Protection) – co podlega zarządzaniu, zależnie od MDM dla Windows – czy to przez GPO, czy SCCM czy przez InTune jako urządzenie mobilne. DLP to przecież również prawidłowe zabezpieczenie prawidłowości konfiguracji stacji
  • do tego dochodzą produkty bezpieczeństwa takie jak CASB/MCAS (Microsft Cloud App Security) do kontroli sesji i reguł alertowania i monitoringu, cała konfiguracja polityki ochrony tożsamości, czy MDATP (Microsoft Defender ATP) działający jako część całego ekosystemu po stronie endpointów, czy AATP (Azure ATP) – co prawda to rozwiązania bardziej do monitoringu bezpieczeństwa ogólnie, ale pewne elementy się wzajemnie uzupełniają

zwłaszcza ostatni przykład jest istotny – MDATP staje się bardzo ważnym komponentem całej układanki. oczywiście to przede wszystkim rozwiązania EDR/EPP [w EPP Microsoft jest liderem na magicznym kwadracie] – ale czyż 'bezpieczeństwo’ nie wymaga spojrzenia holistycznego? funkcje się nawzajem przenikają, uzupełniają – w końcu mają finalnie zapewnić pełną ochronę. Wdrażając pełny stack M365 może się okazać, że ochrona którą zapewnia jest wystarczająca.

problem na jaki natrafiam to fakt, że… to się nie spina w tabelkach. bardzo często firma mogłaby [długofalowo] wprowadzić oszczędności i lepiej zutylizować posiadane licencje M365, ale projekt architektury jest zbyt wybiórczy, nie próbuje rozpatrywać jako całość, sqpiając się na pojedynczej funkcjonalności. i tak kiedy wpisze się w excelu że 'produkt firmy A robi to i to’ a obok czy 'Microsoft X to robi?’ – często może wypaść to na niekorzyść M365.

jak zdecydować?

wybrałem DLP nie bez powodu – bo to faktycznie jedno z trudniejszych porównań. podstawowym problemem w tym kontekście jest brak uniwersalności. ale każda firma/organizacja [i jej potrzeby] są specyficzne, i nie da się podać gotowej odpowiedzi bez dobrego zrozumienia ekosystemu i wymagań. pociągnę zatem porównanie na przykładzie DLP:

  • czy rozwiązanie ma zapewnić ochronę na serwerach on-premise? Microsoft’owe DLP potrafi to w bardzo ograniczonym zakresie, więc może nie wystarczać
  • czy ochrona ma obejmować stacje działające na systemach typu Linux, OSX czy innych wynalazkach? zazwyczaj backoffice działa na Windows ale wiadomo – OSX jest również popularną stacją roboczą. jeśli odpowiedź jest pozytywna – to dochodzi kolejna kwestia…
  • gdzie są przechowywane dane. cały czas firmy żyją wedle starych przyzwyczajeń i dane są na serwerach onprem i stacjach użytkowników – więc może warto pomyśleć o prawidłowej adaptacji Chmury i przenieść się do OneDrive/SharePoint? uniezależnić stacje robocze od lokalnego AD i lokalnych serwerów i zacząć tworzyć je według idei 'mobile workstation’, z danymi w Chmurze, zarządzane przez InTune? a wtedy również MS DLP będzie bardziej przydatne – bo zoptymalizowane jest właśnie pod takie zastosowanie.

to tylko kilka z podstawowych pytań, ale idea jest prosta – przyjrzeć się środowisq nie 'tu-i-teraz’ ale raczej pomyśleć o środowiq '2b’ – przyszłym. krótkofalowo może nie opłacać się wymienić tego-czy-innego komponentu, ale jeśli ustali się długofalową strategię przejścia do Chmury, to koszty i ROI liczy się nie w perspektywie pojedynczej inwestycji, tylko całego rozwiązania. przy pełnej strategii na np. 5 lat, i wyznaczeniu kierunq, tak modnego obecnie 'Digital Transformation’, nie rozpatruje się pojedynczego elementu i jak on pasuje do nas, tylko można spojrzeć z przeciwnej perspektywy – jak my możemy się zmienić, żeby najlepiej zutylizować licencje, za które płaci się grube pieniądze, i oczywiście jak powinniśmy się zmienić – żeby faktycznie zacząć korzystać z możliwości jakie dają rozwiązania Chmurowe. usilne trzymanie się przyzwyczajeń 'myślenia on-premise’ będzie kotwicą dla całej idei transformacji.

eN.

 

 

-o((:: sprEad the l0ve ::))o-

Comments (1)

  1. Odpowiedz

    Bardzo ciekawe porównanie. Kierunek roswoju M365 jest ultra szeroki a perspektywy klienta typowo produktowe.

    Finalnie jest to korzystne, ale już np. scenariusza wyjścia brak.

Skomentuj Szymon Bochniak Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.