OWAcoraz więcej projektów związane jest z przeniesieniem usług do chmury. jedną z najpopularniejszych usług – Exchange online. taką pocztę trzeba jakoś odbierać… w przypadq standardowych skrzynek nie ma problemu – niemal każdy klient, nawet wbudowany w OSa (nawet srajfon), poradzi sobie z połączeniem ActiveSync i obsługą poczty.

trochę gorzej jest w momencie, kiedy korzysta się np. ze skrzynek współdzielonych (shared mailbox) – nie są wspierane przez protokół ActiveSync i należy skorzystać z klienta OWA. i tu zaczynają się kolejne ciekawostki…

  • klient OWA jest obecnie na iOS oraz w wersji beta na Android. zadziwiający fakt, że aplikacje eMeSowe są szybciej przez nich robione i poprawiane na wersje konqrencyjne jest zauważany i mocno krytykowany na forach WinBeta.
  • na Android są aż 3 apki do odbioru poczty by MS: MS Outlook, OWA (pre-release) i Outlook.com.
    • MSOutlook ma zupełnie nowy look (; nie korzystałem dużo ale na pewno jest nowoczesny, zgodnie z obecnie obowiązującymi trendami [które są dla mnie katorgą… ehh.. jak mi się nie podobają te nowe interfejsy…]. ale oczywiście działa via ActiveSync więc shared mailboxów nie obsługuje.
    • Outlook.com jest do office365 – prywatnego
    • OWA – dla o365 korporacyjnego. niestety przy uwierzytelnieniu sfederowanym z domeną nie udało mi się połączyć więc nie miałem okazji przetestować. nie wiem czy w innych scenariuszach w ogóle działa – zrzucam to na karb wersji beta.

rzuca się niemniej w oczy kilka problemów. po pierwsze podkreślany fakt opóźnień aplikacji dla bądź-co-bądź natywnej platformy jaką jest Windows Phone. po drugie – sama ilość aplikacji. czy to są jakieś wyścigi między teamami? czemu nie ma jednej, która obsługuje różne protokoły? już rozróżnienie pomiędzy o365 prywatnym i firmowym jest nieco dziwne. i finalnie – pomimo ilości aplikacji, nadal nie da się w pełni korzystać z poczty [firmowej].

nie sądzę, żeby takie zaburzenia dysocjacyjne pozytywnie wpływały na odbiór przez end-userów. odnoszę wrażenie braq spójności wizji rozwoju, i problemów z jasnym przekazaniem kompetencji pojedynczej komórce – jakby kilka działów miało własną wizję i wydają zbliżone produkty, o zbliżonej funkcjonalności.

PS. taka ciekawostka: jest na droida apka do zarządzania o365 – Office 365 Admin.

eN.

Spread the love

Comments (4)

  1. Tomek

    Odpowiedz

    Share mailbox to IMO mały problem, o wiele większym jest brak wsparcia RMSa co mam nadzieję szybko poprawią.
    Co do kolejności aplikacji typu iOS / Drodi / WP – zauważ że MS zmienił trochę strategię i nie buduje ich sam tylko przejmuje już istniejące aplikacje. Patrz ostatnia Outlook – zakupiona i przebrandowna w ekspresowym tempie. I zakup te ma zaadresować platformy inne niż WP. Na WP nie będzie dedykowanego klienta tylko funkcjonalność wbudowanego klienta pocztowego.

    Kilka różnych aplikacji wynika z ewolucji – zaczęli pisać OWA ale potem okazało się że taniej jest kupić to co teraz jest Outlook-iem (nie mam tutaj żadnego insight – to moje domysły i zdrowy rozsądek :) ).

  2. Odpowiedz

    true. RMS w onpremie nie zdobył wielu klientów ale jest szansa, że w chmurze nabierze znaczenia – brak obsługi ze strona klienta na pewno w tym pomocne nie będzie (;

    • Tomek

      Odpowiedz

      RMS on-premises – czy ja wiem, używają tego i duzi i mali więc chyba tak źle nie jest. Podstawowy problem to (1) PDF, (2) Mobilne, (3) współpraca z użytkownikami z zewnątrz.

      RMS w Azure adresuje dobrze przynajmniej numer (3) – na numer (1) czekamy od Adobe, jest FoxIT ale dobrze by było mieć to w Adobre Reader, na numer (2) od MSFT.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.